Konfiguracja głównego komputera - serweraWAŻNE Wcześniej należy aktywować obsługę pracy wielostanowiskowej w ustawieniach programu w sekcji "Konfiguracja -> Pokaż/ukryj".
Aby pracować w sieci lokalnej na współdzielonej bazie, należy na głównym komputerze zainstalować serwer Firebird 2.5.9 64-bit. Podczas instalacji klikamy cały czas "Dalej" - nic nie zmieniając.
Gdy instalacja dobiegnie końca, przechodzimy w EU do zakładki "Ustawienia -> Konfiguracja -> Baza danych". Zaznaczamy zdalne połączenie z bazą (1.) i klikamy "Testuj połączenie" (2.).
Powinniśmy ujrzeć komunikat potwierdzający prawidłowe połączenie.
BARDZO WAŻNE Musimy jeszcze dodać do wyjątków w zaporze/firewallu plik "C:\Program Files\Firebird\Firebird_2_5\bin\fbserver.exe" i konfiguracja będzie zakończona. Można to spróbować zrobić poprzez EU (3.), ale może być konieczne uruchomienie go jako administrator.
Można zmienić login oraz hasło do serwera, ale nie jest to wymagane. EU będzie wtedy korzystał z domyślnych danych (SYSDBA@masterkey).
Można również skonfigurować bazę w internecie (na serwerze VPS), wtedy mamy ciągły dostęp do danych z dowolnej lokalizacji - niezależnie, gdzie się znajdujemy. Opis jest kilka akapitów poniżej.
Podłączanie pozostałych stanowisk do bazy
Konfiguracja komputerów, które będziemy podłączać przebiega podobnie z tym, że nie musimy instalować już Firebirda. Natomiast w polach "Adres serwera" wpisujemy adres IP komputera z bazą, który odczytujemy przy ustawieniach karty sieciowej lub opcjonalnie nazwę widoczną w sieci (mogą jednak wystąpić wtedy problemy z połączeniem).
W pole "Ścieżka bazy" wprowadzamy lokalizację bazy z głównego komputera (4.) - dokładnie taką samą co do znaku. Na koniec testujemy połączenie.
UWAGA Na KAŻDYM KOMPUTERZE włącznie z serwerem musi być zaznaczona opcja zdalnego połączenia z bazą, ponieważ przełączenie na lokalne połączenie blokuje bazę tylko dla danego stanowiska. Na podłączanych klientach pojawi się wtedy błąd:
I/O error during "CreateFile (create)" operation for file "...\BAZA.EU3"
Error while trying to create file
Należy pamiętać, aby z udostępnionej bazy nie korzystały różne wersje EU oznaczone innymi numerami, ponieważ może to spowodować jej nieodwracalne uszkodzenie.
Udostępnianie szablonów wydruków
W związku z tym, że szablony są zapisywane w osobnych plikach ich udostępnianie w sieci odbywa się trochę inaczej. Musimy udostępnić wszystkim użytkownikom folder, następnie na każdym komputerze należy zmapować go jako dysk sieciowy i wskazać w EU.
Zapis ".\wydruki" oznacza położenie szablonów zawsze w tym samym katalogu co EU - niezależnie od lokalizacji, z której zostanie uruchomiony.
Analogicznie wygląda sytuacja z udostępnieniem katalogu do zapisu wygenerowanych faktur.
Synchronizacja ustawień
Po podłączeniu do bazy nowego klienta EU można ułatwić sobie dalszą konfigurację kopiując ustawienia z innego stanowiska. Opcja taka znajduje się w zakładce "Ustawienia -> Konfiguracja -> Synchronizacja" i pozwala na skopiowanie wszystkich ustawień lub tylko kurierów viewtopic.php?t=8086
Automatyczne aktualizacje EU
Opcja przeznaczona jest dla administratorów sieci. Kiedy na serwerze z bazą zostanie zainstalowana aktualizacja EU, wówczas przy zaznaczonej w/w opcji na podłączonym stanowisku program zaktualizuje się automatycznie zaraz po uruchomieniu go przez pracownika.
Praca zdalna poprzez serwer VPN
Stanowisko, na którym mamy uruchomiony cały czas EU, aby pracowały działania w tle możemy zamienić w serwer VPN. Dzięki temu będzie można mieć dostęp do bazy z dowolnego miejsca poprzez internet. Opis konfiguracji dostępny jest tutaj viewtopic.php?t=7426
Praca poprzez pulpit zdalny
Pulpit zdalny można skonfigurować poprzez wbudowany w system moduł lub zewnętrzne aplikacje:
- TeamViewer viewtopic.php?t=7438
- Chrome viewtopic.php?t=7439
BARDZO WAŻNE Do pracy z pulpitem zdalnym, należy odpowiednio przygotować główne stanowisko viewtopic.php?t=8087
Instalacja Firebirda na serwerze VPS
Opis ten jest przeznaczony dla średniozaawansowanych użytkowników, którzy mają swój własny serwer VPS i chcieliby mieć dostęp do bazy z dowolnego miejsca.
W przypadku braku własnego serwera proszę o kontakt. Podam namiary na firmę, której serwery dobrze współpracują z EU. W razie zdecydowania się na zakup z mojego polecenia skonfiguruję go gratis. Mogę również wykonać konfigurację odpłatnie serwera VPS dowolnej firmy, ale bez gwarancji, iż będzie dobrze współpracował z EU.
WAŻNE Wadą serwera VPS jest duży koszt oraz znaczne spowolnienie odczytu i zapisu do bazy, dlatego zalecam rozważenie założenia własnego serwera VPN. Przy wydajnym komputerze oraz szybkim internecie praca będzie bez porównania bardziej komfortowa.
Uruchamiamy terminal z uprawnieniami root`a i instalujemy serwer:
Kod: Zaznacz cały
apt-get install firebird2.5-super
Kod: Zaznacz cały
dpkg-reconfigure firebird2.5-super
Bazę wgrywamy do dowolnego folderu. Trzeba pamiętać o przypisaniu odpowiednich praw dostępu do pliku dla właściciela "firebird".
Na koniec pozostaje wpisanie do EU prawidłowych ustawień serwera oraz pełnej ścieżki do bazy.
W przypadku bazy na serwerze VPS warto sprawdzić czy zaznaczenie opcji "Firebird: transferuj dane w pakietach po 32 kb" nie poprawi szybkości połączenia - zwłaszcza w Windowsie 10.
Jak sprawdzić "ping" do serwera VPS?
Podczas pracy z bazą na serwerze VPS bardzo duży wpływ na komfort pracy, a przede wszystkim czas odczytu/zapisu danych mają opóźnienia na linii komputer <-> serwer. Możemy je sprawdzić korzystając z systemowego polecenia "ping":
- Klikamy "Start -> Programy -> Akcesoria -> Wiersz poleceń".
- Wpisujemy ping oraz adres serwera z ustawień EU, na którym jest baza, np.
Kod: Zaznacz cały
ping 85.56.221.23
- Otrzymamy średni czas odpowiedzi z 4-ch pomiarów, który nas interesuje.
- Ponawiamy test 3-krotnie dla pewności.
Natomiast w przypadku większych opóźnień praca staje się mniej komfortowa i mamy wrażenie, że EU reaguje z opóźnieniem, a prawda jest taka, że czeka na odpowiedź serwera.
Musimy wtedy skontaktować się z firmą hostingową potwierdzić czy są problemy z serwerem. Jeśli nie to winny jest komputer albo łącze. Aby wyeliminować komputer, uruchamiamy system w trybie awaryjnym i ponownie sprawdzamy ping.
Gdy czasy będą niższe tzn., że winne jest jakieś oprogramowanie, które włącza nam się z systemem, np. antywirus, itp. Trzeba już samemu znaleźć winowajcę i je odinstalować albo przekonfigurować.
Problemy z łączem mogą wystąpić raczej jedynie, gdy korzystamy z mobilnego internetu, gdyż jego jakość póki co zostawia jeszcze wiele do życzenia i tutaj nie jesteśmy w stanie nic sami zrobić.
Powyższy poradnik możemy również zastosować, gdy łączymy się z serwerem w sieci lokalnej.